انواع مدل های دندهای و اتوماتیک ازکی وام (4)

گیربکس خودرو چیست؟ اهمیت گیربکس در خودروها این تجهیزات در کوییک وجود ندارد. تجهیزات صوتی شاهین شامل نمایشگر مرکزی و بلوتوث است، اما کوییک فقط ۴ اسپیکر دارد. ظرفیت سرنشین کوییک آر پلاس، ۴ نفره است، ولی شاهین اتوماتیک برای ۵ سرنشین مناسب است. در کابین شاهین اتوماتیک هم تغییراتی مانند وجود دسته دنده بسترن با تزیینات کرومی، استفاده از ترکیب رنگ مشکی و کرم، قاب کرومی کیلومترشمار دیده میشود که در شاهین دستی وجود ندارد. اغلب مردم اطلاعات جامعی راجع به انواع جعبه دندهها ندارند و اغلب هم فکر میکنند دو نوع گیربکس خودرو وجود دارد و آن هم گیربکس دستی و اتومات است در صورتی که اینطور نیست به همین خاطر توضیحات مختصری درباره هر یک از دسته بندیها که خود از انواع مختلفی تشکیل شدهاند و هر کدام دارای مکانیزم عملکردی مجزایی هستند میپردازیم. در ادامه پس از معرفی دو خودرو و مروری بر مزایا و معایب هریک به مقایسه شاهین و دنا میپردازیم. دنا پلاس دندهای، تارا و پژو ۲۰۷I از رقبای شاهین به حساب میآیند. آخرین نکته اینکه، اگر برای شناخت ویژگیهای کوییک و مقایسه آن با خودروهای دیگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، ما در مقاله مقایسه تارا و کوییک ، ویژگیها و امکانات این ۲ خودرو با هم مقایسه کردهایم.


خودرو فیدلیتی پیشرانه رهام که قرار بود موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس باشد، اما در نهایت از همان موتور توربوشارژ سایپا استفاده شد که در محصولات دیگر این شرکت نیز وجود دارد. البته لازم است بدانید قسمت کوچکی از چراغهای عقب شاهین با فرم هندسی ناموزون و ساده روی درب صندوق این خودرو قرار گرفتهاند و از زیبایی ظاهری این خودرو میکاهند. البته شاهین اتوماتیک و شاهین دستی با توجه به نوار کرومی دور جلو پنجره، لوگوی و توربو روی گلگیر جلو و رینگهای مشکی هم با تفاوت دارند. در سال ۱۳۹۷ رهام به عنوان اولین خودرو ملی روی اولین پلتفرم ملی ساخته شد و در اواخر سال ۱۳۹۸ سایپا اسم خودرو رهام را به شاهین تغییر داد. اولین سری شاهین با جعبه دنده دستی عرضه شد و سپس سایپا شاهین اتوماتیک را با گیربکس معرفی کرد. چرخ دندهها مهمترین و اصلیترین قطعه در گیربکس یک خودرو هستند و بدون آنها جعبه دنده معنا و کاربرد خود را کامل از دست میدهد. درباره معایب تارا باید بگوییم که در نسخه دندهای، سانروف و دوربین دنده عقب وجود ندارد. این خودرو مجهز به سانروف است و استارت دکمهای دارد. سایپا شاهین در ابتدا قرار بود، مجهز به موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتنمتر گشتاور باشد.


کشویی در دو طرف خود شیار دارد که یک طرف آن ماهک قرار میگیرد و باعث حرکت کشویی میشود و از سمت دیگر با جعبه دنده برنجی و یاتاقان درگیر شده و دنده انتخابی را وارد مدار میکند. ایران خودرو با حذف آپشنهای دنا دندهای عملا از نظر امکانات این خودرو را از رقابت با شاهین رونمایی از ریرا اولین خودروی صد درصد ملی – آکادمی مالی مسعود حذف میکند. البته، مدلهای مختلف شاهین یا کوییک از نظر امکانات رفاهی و ایمنی متفاوت هستند. از دیگر امکانات ایمنی این خودرو هم میتوان به سیستم هشدار دهنده امنیتی، دوربین عقب و ترمز و اشاره کرد. همچنین، شاسی و پلتفرم این خودرو از نظر ایمنی نمره خوبی میگیرند. وقتی نمای بیرونی این دو سدان داخلی را در کنار هم مقایسه میکنیم، شاهین به لطف حجم پردازیها و خطوط منحنی بدنه، خودروی کاملاً مدرنتری به نظر میرسد درحالیکه فرم ساده و استخوانی دنا نشان میدهد با خودرویی قدیمیتر طرف هستیم که سعی شده بروز جلوه داده شود. طرح داشبرد به شدت ساده است و نشان میدهد که طراحان سایپا قصد داشتهاند با حداقل هزینه، داشبردی ساده برای این خودرو طراحی کنند، به نحوی که میشود گفت نمای داخلی این خودرو نسبت به ظاهر بیرونی محافظهکارانهتر طراحی شده و آن طور که باید و شاید زیبا به چشم نمیآید. ​​​​!


خودرو دیگنیتی

البته سایپا از نظر طراحی ظاهری در قسمت بیرونی خودرو موفق شده المانهای اصلی در طراحی بدنه شاهین را به شکل هماهنگ در قالب بدنهای زیبا به مشتریان ارائه کند و این خودرو را مورد توجه مشتریان ایرانی قرار دهد. از نظر امکانات رفاهی، شاهین بهتر است یا کوییک؟ مواردی مثل کروز کنترل فعال الکترونیکی و ورقهای دوفازی در بدنه خودرو از دیگر امکانات تارا هستند. تارا با توان ۱۱۰ اسب بخار کار میکند، ولی قدرت کوییک ۸۷ اسب بخار است. اما تحریمها و مشکلاتی که به دنبال آن به وجود آمد، کار را برای سایپا سخت کرد. در مورد کیفیت متریال استفاده شده در شاهین باید بدانید که متریال به کار رفته در این خودرو کیفیت مرغوبی ندارند، اما متریال شاهین نسبت به کوییک، تیبا و ساینا بسیار باکیفیتتر است. در بخش تجهیزات، شاهین ناکامی قبلی را جبران میکند زیرا سایپا در آپشنهای سدان پرچمدار خود بسیار دستودلبازتر از ایرانخودرو عمل کرده است. در این بخش برخلاف بیرون، شاهین ضعیفتر از رقیب ایرانخودرویی خود است زیرا طراحی داشبورد و غربیلک فرمان این خودرو بسیار ساده بوده و با چیزی که این روزها در خودروهای جدید جهان میبینیم فاصله زیادی دارد. البته لازم است بدانید که شاهین شباهتهای ظاهری زیادی به خودرو ولکس دارد.